Nabi
Musa Masuk Istana Firaun
Oleh
Syafiq Zulakifli,
Penerbit
Rancangan Radio IKIMfm
Pada kali ini izinkan saya menyorot
perkongsian ilmu Ustaz Muhammad Syaari Ab Rahman di dalam rancangan Ibrah yang
bersiaran pada hari Isnin pukul 5.15 petang di radio IKIMfm. Seperti minggu-
minggu sebelumnya, Ustaz Syaari mengupas perkongsian melalui kisah perjalanan
Nabi Musa a.s. di bumi Mesir menghadapi Firaun.
Pada siri yang ke-10
ini, perjalanan Nabi Musa a.s dan abangnya Nabi Haron a.s. disingkap melalui
perincian yang lebih teliti berdasarkan ayat-ayat Allah di dalam al-Quran
ketika diperintahkan Allah untuk menghadap Firaun.
Di dalam Surah
An-Nazi’at ayat 18 dan 19, Allah berfirman yang maksudnya, “Maka katakanlah
(kepada Firaun), “Adakah keinginanmu untuk membersihkan diri (dari kesesatan).
Dan engkau akan kupimpin ke jalan Tuhanmu agar engkau takut kepada-Nya?”
Perintah Allah s.w.t.
agar Nabi Musa a.s menjalankan tanggungjawab menghadap Firaun menjadi
perbahasan utama pada minggu ini. Tujuannya adalah semata-mata untuk
memberitahu kepada Firaun bahawa tiada Tuhan yang lebih berkuasa selain Allah.
Justeru, perintah Allah agar Nabi Musa memberanikan diri untuk menurut arahan
Allah s.w.t sebagaimana ayat al-Quran di dalam Surah Toha (ayat 43-44) yang
bermaksud, “Pergilah kamu berdua kepada Firaun kerana dia benar-benar melampaui
batas. Maka berbicaralah kamu berdua kepadanya (Firaun) dengan kata-kata yang
lemah lembut, mudah-mudahan dia sedar atau takut.”
Allah mengajar Nabi
Musa a.s. untuk berhadapan dengan Firaun di dalam keadaan lemah-lembut. Ini
juga menjadi tanggungjawab kepada pendakwah untuk berhadapan dengan mad’u
(sasaran dakwah) agar tidak kasar di dalam seruan agama Islam itu sendiri.
Kisah Nabi Musa a.s.
dan Nabi Haron a.s. masuk menghadap Firaun dirakamkan oleh Allah di dalam
al-Quran. Ketika Nabi Musa a.s dan abangnya (Nabi Haron a.s.) melangkah masuk
ke dalam istana Firaun, pengawal istana telah memberitahu kepada Firaun tentang
kehadiran mereka berdua.
Firaun mengizinkan
kehadiran mereka dengan katanya, “Izinkan mereka masuk agar kita boleh
mentertawakan mereka.” Dengan lagak sombong dan bongkak Firaun tersebut, Nabi
Musa a.s. menggunakan kebijaksanaanya untuk menyusun kata agar dapat menjinakkan hati Firaun.
Al-Quran telah
menggambarkan dialog di antara Nabi Musa dan Firaun sebagaimana yang tercatat
di dalam Surah Toha ayat 47 yang bermaksud, “Maka pergilah kamu berdua
kepadanya (Firaun) dan katakanlah, “Sungguh, kami berdua adalah utusan Tuhanmu,
maka lepaskanlah Bani Israel bersama kami dan janganlah engkau menyeksa mereka.
Sungguh, kami datang kepadamu dengan membawa bukti (atas kerasulan kami) dari
Tuhanmu.”
Lalu, Firaun berkata,
“Wahai Musa, siapa Tuhan kamu berdua?” Dalam hal ini, Firaun tidak bertanya
kepada Nabi Haron, tetapi bertanya kepada Nabi Musa kerana menganggap bahawa
Nabi Musa adalah seorang yang gagap dan tidak mampu berhujah dengan baik di
hadapannya. Walaubagaimanapun, Nabi Musa telah berjaya menjawab persoalan Firaun dengan tenang, “Tuhan Kami
wahai Firaun adalah Tuhan yang telah mencipta sesuatu itu dengan segala
bentuknya. Apa yang ada di bawah kamu semua itu ada bentuknya.”
Di dalam Tafsir Dr Hamka,
beliau memperincikan berkenaan hal keadaan ini bagi menunjukkan kekuasaan Allah
menjadikan setiap sesuatu kejadian itu tidak sama di antara satu sama yang
lain. Ini dibuktikan dengan kejadian manusia, bahawa setiap sesuatu kejadian
tersebut, seperti muka, cap jari, bunyi suara hatta kembar siam pun tidak sama.
Justeru, apabila
jawapan ini muncul kepada Firaun, dia telah cuba untuk menukar cara pertanyaan
tersebut dengan katanya, “Wahai Musa, jadi bagaimana dengan generasi-generasi
lalu yang menyembah selain daripada Allah. Mereka tidak ditimpa kesusahan pun…”
Pada keadaan ini, Firaun telah memutarbelitkan soalan dengan mengungkap sejarah
lampau dan ilmu logik.
Apabila jawapan sinis
ini dikeluarkan, maka Nabi Musa pun menjawab : “Yang telah berlalu itu tetap
telah berlalu dan segalanya di dalam pengetahuan Tuhanku. Tuhanku tidak akan
salah dan lupa.”
Begitulah perincian
Allah di dalam al-Quran menerusi dialog di antara Nabi Musa a.s. terhadap
Firaun. Hal ini disandarkan pada ayat ke 53 hingga 56 Surah Toha menyebabkan
Firaun mati hujah kerana hanya menggunakan logik akal di dalam perdebatannya.
Dalam perkongsian
minggu ini, dapat difahami bahawa hikmah di sebalik berhadapan dengan musuh
tentunya memerlukan kekuatan ilmu di dalam berhujah. Kekuatan ilmu mantik - juga seruan berdakwah dengan cara yang
lemah-lembut dibuktikan oleh Nabi Musa a.s. yang terpaksa berhadapan dengan
Firaun. Dakwah Nabi Musa untuk berhadapan dengan Firaun di dalam istana
tentunya menjadi asas di dalam pembinaan karektor manusiawi yang ingin
berdialog dengan musuh. Kupasan peristiwa ini akan bersambung pada minggu
hadapan.
Ulasan