BARU-BARU ini saya berbincang dengan seorang rakan sekerja berkenaan sistem menguruskan buku-buku agama.
Kami sependapat. Kami membuat kesimpulan bahawa Islam itu didasari dengan empat sumber utama. Pertama adalah Al-Quran. Kedua, Al-Sunnah (Hadis). Ketiga pula adalah pandangan ulama. Manakala keempat adalah qiyas.
Kami berbincang berkenaan ciri-ciri utama yang perlu ada di dalam sebuah buku agama. Saya sependapat dengan beliau.
Secara peribadi, Al-Quran merakamkan sejumlah cerita yang berlaku sepanjang hidup Rasulullah di Mekah dan Madinah.
Namun, bukan semua cerita itu dijelaskan dengan terperinci di dalam Al-Quran.
Sebagai contoh, solat di dalam Al-Quran hanya diceritakan tentang 'اقيموا الصلوة' tetapi tidak diterangkan bagaimana perlaksanaan solat.
Sumber perundangan Islam itu ada empat. Maka, kita tidak boleh menolak hadis, pandangan ulama dan juga qiyas.
Pendapat kami juga bersepakat bahawa ada ciri-ciri yang tidak boleh kita bataskan kepada Al-Quran dan Al-Hadis sahaja. Sebab itu, wujudnya pemikiran Wahabi, Salafi dan sebagainya yang menjadi perbahasan.
Kemudian, ada juga yang dinamakan Mazhab Zahiriah. Barangkali mereka hanya mencari fakta berdasarkan zahir ayat. Al-Quran itu penuh dengan sastera dan kiasan. Justeru, setiap ciri-ciri hendaklah disandarkan dengan empat sumber rujukan.
Kami sependapat. Kami membuat kesimpulan bahawa Islam itu didasari dengan empat sumber utama. Pertama adalah Al-Quran. Kedua, Al-Sunnah (Hadis). Ketiga pula adalah pandangan ulama. Manakala keempat adalah qiyas.
Kami berbincang berkenaan ciri-ciri utama yang perlu ada di dalam sebuah buku agama. Saya sependapat dengan beliau.
Secara peribadi, Al-Quran merakamkan sejumlah cerita yang berlaku sepanjang hidup Rasulullah di Mekah dan Madinah.
Namun, bukan semua cerita itu dijelaskan dengan terperinci di dalam Al-Quran.
Sebagai contoh, solat di dalam Al-Quran hanya diceritakan tentang 'اقيموا الصلوة' tetapi tidak diterangkan bagaimana perlaksanaan solat.
Sumber perundangan Islam itu ada empat. Maka, kita tidak boleh menolak hadis, pandangan ulama dan juga qiyas.
Pendapat kami juga bersepakat bahawa ada ciri-ciri yang tidak boleh kita bataskan kepada Al-Quran dan Al-Hadis sahaja. Sebab itu, wujudnya pemikiran Wahabi, Salafi dan sebagainya yang menjadi perbahasan.
Kemudian, ada juga yang dinamakan Mazhab Zahiriah. Barangkali mereka hanya mencari fakta berdasarkan zahir ayat. Al-Quran itu penuh dengan sastera dan kiasan. Justeru, setiap ciri-ciri hendaklah disandarkan dengan empat sumber rujukan.
Ulasan
Tahukah Syafiq, Saidina Ali 'menolak' qiyas?
Wassalam
Wah! Pencerahan baru. Saya perlu mengkaji lagi...