APABILA berbicara berkenaan proses kepengarangan, pastinya kita akan mencari formula masing-masing. Ya, saya juga mempunyai formula tersendiri.
Saya memulakan pelajaran saya dengan mengunyah karya Saudara Faisal Tehrani. Saya pernah membaca Tuhan Manusia, Detektif Indigo, Ikan Fugu Lukisan & Jimson, Manikam Kalbu, Surat-Surat Perempuan Johor, Nama Beta Sultan Alauddin, Advencer Si Peniup Ney dan beberapa karya besar beliau.
Dalam bidang pembacaan karya seni, saya mempelajari aspek yang diperkenalkan oleh beliau.
Biasanya, selepas pulang dari tempat kerja saya akan terus ke kedai buku. Ya, sebagai editor saya mewajibkan diri menyinggah di kedai buku. Saya perlu mengkaji buku pilihan pembaca dan pengunjung kedai tersebut.
Hari ini saya dapat membeli buku 'Karya Nan Indah' hasil pena beliau setelah hampir dua tahun saya hanya melihat dari jauh.
Saya meneliti bagaimana Faisal mampu berada di puncak dalam dekad yang singkat. Ya. Saya mengakui nama Faisal cepat meniti dibibir golongan penulis dalam era 2003 dan ke atas. Barangkali 'hatrick' yang dilakukan beliau dalam Hadiah Sastera Kumpulan Utusan menaikkan nama beliau di persada sastera negara.
Apa yang penting beliau adalah ikon sastera Islam pada hari ini di Malaysia. Apakah akan muncul ikon baharu? Insya-Allah pastinya akan lahir lagi penulis karya sastera yang akan memenuhi tuntutan karya sastera Islam.
Mengapa saya banyak belajar daripada karya Faisal?
Saya mengakui bahawa sudut wacana yang dimainkan oleh Faisal berlegar di sekitar tiga perkara. Sejarah, agama dan politik. Ya, barangkali mereka yang biasa membaca karya baharu beliau iaitu 'Ketupat Cinta' sudah memahami gerak penulisan beliau.
Pastinya tiga aspek utama ini yang memberi nilai tambah kepada karya-karya besar Faisal. Apa juga yang disandarkan kepada beliau, yang penting berkarya kerana menyampaikan sesuatu idealisme.
Tambahan :
Saya sedang mencari kekuatan menulis. Moga-moga kekuatan ini terus terbina dengan sebaiknya.
Ulasan