Langkau ke kandungan utama

Selamat Tinggal PMRAM dan Mesir


BERAT mata memandang, berat lagi bahu memikul. Begitulah ketetapan dan suratan yang telah ditentukan Tuhan. Lebih kurang 100 jam lagi saya akan meninggalkan kota bersejarah ini. Ya. Kaherah. Tempat berhimpun siswa dan siswi bagi meneruskan kesinambungan dan perintis ulama zaman silam bagi membuktikan bahawa pengajian dan kekuatan keilmuan dalam jatidiri seorang hamba adalah roh utama dalam jiwa.

Perjalanan yang melangkaui hampir lima tahun ini merupakan pengalaman berharga. Suka duka dan gelak ketawa saya bersama rakan-rakan dalam PMRAM adalah rencah kehidupan sebagai seorang mahasiswa.

Kritikan dan teguran saya kepada mana-mana pihak sama ada KBMK dan JPMK sebenarnya adalah semata-mata bagi menyedarkan insan yang sedang tertidur. Dalam penulisan-penulisan yang lepas saya banyak mengkritik golongan yang 'tertutup' sifatnya termasuk akhawat kita yang masih terbelenggu dengan gelombang suara-suara lama. Akhirnya mereka membuka minda dan mentafsirkan kalam saya. Terima kasih.

Sejujur mana juga yang anda tafsirkan, sebenarnya anda adalah sebahagian daripada hidup saya. Saya melihat dari jauh perkembangan minda golongan azhari yang semakin hari semakin bercambah keterbukaannya di samping kekuatan spiritual mandiri individu.

Walaupun saya masih belum selesa melihat perkara ini berada maju di tengah-tengah khalayak di samping melihat perpaduan di dalam segenap dunia mahasiswa tetapi sekurang-kurangnya saya sudah mula meninjau perkembangan dan perjalanan roh seorang pelajar Al-Azhar yang ingin mara ke hadapan.

Biar apa juga yang dilemparkan, saya adalah sebahagian daripada mahasiswanya. Yang mengetahui susur galur kesusahan menghadap dunia permukiman di tanah gersang ini.

Saya terlalu berterima kasih kepada Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) yang telah mengizinkan saya meneruskan pengajian ke sini. Ya. Mengikut catatan diari kehidupan saya, susur galur hidup sudah sampai ke puncaknya.

Seharusnya saya mengucapkan terima kasih kepada PMRAM yang membesarkan dengan warna seorang mahasiswa liberal pada awalnya. Akhirnya saya mampu tunduk mengaku bahawa saya adalah hamba Tuhan seperti kalian yang memerlukan bimbingan dan sokongan.

Terima kasih kepada guru-guru saya yang mengajar erti kedewasaan dan mendidik bahawa kita perlu berfikiran di luar kotak. Semua itu sudah saya alami. Apa yang lebih utama, ada satu medan yang bakal ditempuhi selepas ini dan pastinya ujian lebih besar akan dihadapi.

Yang paling teristimewa adalah saudara saya, Adlan yang banyak memberi. Teman-teman yang lain Ustaz Malik yang banyak berkongsi rahsia peribadi, Ustaz Nik yang mengisi kekosongan saya sepanjang saya berada di rumah Badan Pengurus ini. Juga, Ustaz Mu'izz selaku teladan utama bagi saya berhujah dengannya pada saat ini.

Ustaz Shahrizan yang membonceng saya ke mesyuarat perancang setiap kali. Ustaz Azrul yang mampu menutup mata ketakutan kala melihat dokumentari yang menyeramkan. Ustaz Zuhaili yang paling bermakna dalam diri kerana hilai tawa suatu ketika dulu terpaksa saya simpan buat sekian kali. Juga, Ustaz Azlan Alias yang mengisi ruang berteman dalam saat nafas terakhir ini.

Siapa lagi?

Ustaz Hairul Nizam Mat Husain seorang tokoh yang saya kagumi sehingga hari ini. Banyak memberikan jasa, menyumbangkan rindu dan melafazkan kasih sayang sebagai seorang abang yang tahu bahawa adik-adiknya perlu dibekalkan dengan wacana keintelektualan Islam. Yang terlalu mengharapkan bahawa saya menjadi sebahagian daripada pengisi kemenangan Islam.

Siapalah saya yang tidak mampu melafazkan ucapan terima kasih yang berpanjangan kepada semua pihak yang mengenali ataupun tidak sepanjang berada di bumi Mesir ini. Buat yang terasa hati dengan penulisan saya sebelum-sebelum ini, mohon diampunkan.

Buat adik-adik Matrikulasi Al-Azhar yang barangkali belum meredhai penulisan saya tatkala isu matrikulasi dibahaskan sehingga pelbagai teguran yang saya terima atas dasar mereka melihat bahawa dunia Al-Azhar perlu diwarnai oleh sejuta umat yang dahagakan ilmu.

Semuanya adalah tona kehidupan yang bagi saya adalah sebahagian daripada cabarang sebagai seorang penulis dan pendaie. Barangkali saya juga akan terpenjara selepas ini di Malaysia dengan penulisan saya yang lebih mesra dan memahami jiwa sebagai seorang pembaca.

Ucapan yang berterusan ini juga disandarkan buat semua Hal Ehwal Wanita Islam PMRAM yang telah banyak saya dera. Pekikan saya terhadap wanita Islam hari ini yang mati-mati saya pertahankan semata-mata bagi mengembalikan roh wanita sebagai sebahagian daripada pejuang Islam.

Maafkan juga kerana saya terlalu mengharapkan yang lengkap daripada kalian sedangkan kalian hanya sebatang pensel kecil yang perlu diasah setiap hari.

Siapa lagi yang perlu saya ucapkan, saya tidak dapat mengingati saat ini.

Apa yang lebih utama adalah Saudara Mohd Faizal Sabhon aka ezo yang puas melayan karenah saya sebagai seorang penulis yang hanya mendatangkan konflik dan perselisihan faham. Buat terakhirnya, 'Faizal, aku tak kan masuk UMNO sebagaimana yang kau harapkan!'.

Kaherah.

Ulasan

Puan Ainon Mohd. berkata…
Apa? Orang Johor tidak masuk UMNO?....
Tarbus Merah berkata…
Puan Ainon,

Ada apa dengan UMNO?
Melihat Kesunyataan berkata…
UMNO tu macam astro, macam-macam ada.
rahmahmokhtaruddin berkata…
haha.. kwn sy pelik.. awak org johor yg bukan UMNO..hehe..

Catatan popular daripada blog ini

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)