Langkau ke kandungan utama

Proses Kreatif vs Non-Kreatif

Pusat cari ilham (macam Plaza Angsana)

Proses kreatif (novel, cerpen, puisi) dan proses non-kreatif (esei, rencana) adalah dua proses berbeza. Kedua-dua proses melalui pelbagai cara untuk menyelesaikannya.

Daripada pemerhatian saya, kedua-dua proses ini adalah kelebihan dan kekurangan masing-masing. Dan bagi yang baru mula mencuba, pilihlah mana-mana genre pun, anda akan merasakan kepuasan setelah menulis.

Penulisan kreatif adalah amat rumit. Ini kerana proses penulisan kreatif memerlukan daya imaginasi yang terlalu tinggi. Ketika saya mengarang kreatif, seluruh tenaga akan digunakan untuk mewakili satu-satu watak. Tetapi pengalaman saya mengarang selalunya berdasarkan pengalaman peribadi. Oleh itu, proses akan berjalan dengan sendiri. Tetapi yang menjadi masalah saya sehingga hari ini adalah bahasa saya masih belum cukup matang. Saya belum mampu menulis dalam kadar 100 patah perkataan per minit. Oleh yang demikian, halangan pertama ini sesekali memaksa saya memberhentikan penulisan kreatif selepas mengarang 250 patah perkataan.

Sebab itu banyak karya kreatif yang saya bina tergantung. Kadang-kadang berpenghujung sekitar 800 patah kata atau 1000 patah kata. Bagi penulisan kreatif, bilangan perkataan bagi satu-satu cerpen adalah sekitar 1500 hingga 2000 patah perkataan. (Bagi penerbitan akhbar dan penerbitan majalah) Oleh yang demikian, amat jarang saya dapat menyelesaikan satu-satu karya dalam satu hari. Selalunya karya itu diperam lebih kurang dua atau tiga hari barulah siap dengan sempurna. Ada juga yang masih berbulan-bulan diperam dan tidak menemui kesudahan.

Ini contoh proses kreatif.

SEUMPAMA bintang di langit tidak berkelip tengah-tengah malam, jiwa kami terus didesak dengan panahan bertubi-tubi. Malu itu kami rasakan. Sepoi unggas yang berterbangan mematikan hujah kami. Entah mengapa kusam warna tapak bumi yang kami lantaikan ini masih belum mengerti perkara yang tersirat di dasar hati.

Barangkali tampak berbeza dengan ayat-ayat di atas bukan? Proses penciptaan ayat-ayat sebegini juga memerlukan imaginasi yang tinggi. Cerpen yang baik adalah menggunakan pemilihan kata yang baik.

Berbanding dengan penulis non-kreatif, karya sebegini bukanlah mudah sebenarnya. Ia tentu lebih merumitkan. Pengarang perlu mengkaji dasar sesebuah penulisan dengan kepadatan isi dan wacana.

Oleh hal yang demikian, kedua-dua proses ini sama ada kreatif atau non-kreatif merupakan suatu proses yang memerlukan pencernaan minda.

Tambahan :

Esok, Majlis Penyampaian Hadiah Sastera Kumpulan Utusan 2008 di Istana Budaya, Kuala Lumpur.


Ulasan

Cenderawasih berkata…
Pada saya keduanya sukar,mungkin kerana saya cetek ilmu,namun saya amat meminati puisi Melayu Tradisional.Saya tertarik pada penggunaan bahasanya yang ekspresif, kental dan kaya dengan unsur-unsur estetika yang dapat memberi ransangan,kualiti dan pengertian secara berkesan kepada pengalaman dan perasaan pembaca.

Catatan popular daripada blog ini

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)