Langkau ke kandungan utama

Muktamar Sanawi PMRAM : Suatu Coretan

Jabatan Setiausaha Agung

Majlis Presiden di kanan dewan

Kepimpinan PMRAM 2008

Persidangan yang indah

Wajah-wajah terakhir

Seorang Setiausaha Agung

Oleh : Syafiq Zulakifli

KETIKA kaki melangkah masuk buat kali terakhir ke dalam dewan persidangan, hati saya tiba-tiba menjadi pilu dan sebak. Entah mengapa barangkali ini adalah kali terakhir dewan ini bakal saya pijak sebagai seorang pemimpin di dalam pentadbiran PMRAM.

Lantas, tatkala suara dewan bergema dengan nasyid Asmaul-Husna pada awal persidangan, airmata saya tidak henti-henti turun membasahi lantai dewan ini. Perkara ini tidak berlaku tatkala persidangan dua tahun yang lalu.

Dengan gamitan perasaan yang serba tidak menentu itu saya gagahkan diri untuk berdiri. Gema Lagu ‘Untukmu PMRAM’ terus menjadikan perasaan saya tiba-tiba hilang tanpa arah. Mujurlah saya tidak rebah di tengah-tengah dewan tersebut.

Suasana dewan yang hening pada awal-awal pagi membuatkan saya belum bersedia meninggalkan lapangan tugas di dalam pentadbiran PMRAM. Apapun, suratan dan penentuan itu saya reda. Saya terima dengan hati yang terbuka di atas apa yang berlaku.

Tatkala persidangan bermula, ada beberapa ketika soalan ahli yang dilontarkan mengundang sebak kepada diri saya. Entah di mana silap, saya tidak ketahui. Saya beranggapan bahawa setiap soalan yang dilontarkan adalah suatu lambang amanah yang tidak terlaksana.

Barangkali soalan-soalan emas yang kekadang dibangkitkan oleh setiap perwakilan membuat hati yang benar-benar kuat ini luluh juga akhirnya.

Saya simpan kekuatan itu sehingga akhir persidangan.

Teman-teman Badan Pengurus berulang kali mengingatkan agar saya mampu mengawal emosi ketika menyampaikan ucapan terakhir di dalam persidangan tersebut.

Mujurlah saya menulis ‘teks’ untuk berbicara ketika menyampaikan ucapan terakhir. Dan, barangkali jika saya melontarkan apa yang sedang membuku di hati, mungkin dewan akan basah dengan airmata saya. Alhamdulillah (selamat saya!)

Apapun, PMRAM telah banyak mendewasakan saya mengenal erti hidup dalam susah. Hidup sebagai orang miskin yang papa. Hidup sebagai anak tiri yang tidak dipedulikan oleh orang lain.

Semua itu saya rasai.

Terima kasih buat teman-teman Badan Pengurus yang sentiasa memahami diri ini. Kalian adalah sumber kekuatan saya sepanjang hidup ini. Terima kasih kepada kedua-dua orang Presiden yang menjadi nadi hidup saya. Ustaz Hairul Nizam Mat Husain dan Ustaz Khairul Anuar Ismail. Maaf, jika saya tidak mampu menjadi seorang Setiausaha Agung PMRAM yang baik.

Ulasan

UmmuL SyabinaR berkata…
tahniah atas usaha selama ini dengan sekalung penghargaan.
Tanpa Nama berkata…
perjuangan tak akan terhenti disini. moga sama-sama kita teruskan hingga ke hembusan nafas yang terakhir, insya Allah

Catatan popular daripada blog ini

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)