SEJUJURNYA saya amat cemburu apabila seorang teman telah berjaya menerbitkan sebuah buku ilmiah berjudul “KHILAF : PRINSIP DAN DISIPLIN”. Penulis yang dimaksudkan adalah Saudara Abdul Mu’izz bin Muhammad, calon Presiden PMRAM 2009.
Pertama, tahniah kepada Ustaz Abdul Mu’izz yang bertungkus lumus hampir tiga tahun demi memastikan karya ini dapat disempurnakan dengan jayanya.
Secara peribadi, saya tidak bercadang berbicara tentang isi kandungan karya ini. Tetapi, sekurang-kurangnya saya berbangga kerana teman yang seorang ini sudah terjun ke dalam dunia penulisan.
Baru-baru ini, ketika saya dijemput mengisi slot bagi program Kem Latihan Penulis anjuran Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir, berkali-kali saya menyatakan kepada penulis bahawa, ciptalah sesuatu yang luar biasa.
Ramai bertanya, mengapa saya terjun ke dalam dunia sastera? Saya beranggapan begini. Kekosongan tempat sedang berlaku apabila ‘tiada insan’ yang ingin mengisi dunia sastera Islam. Orang-orang agama (pendakwah) selalu menyampaikan ceramah secara ilmiah. Tetapi bagaimana Islam disampaikan menerusi karya sastera.
Barangkali kita perlu ketahui, drama dan filem Islam pada hari ini sudah sampai ke tahap yang perlu diubah suai. Kini ramai bertelagah, apabila seorang penulis skrip menulis drama Islam tanpa ada rasa tanggungjawab mereka cuba mencipta dialog-dialog tanpa sempadan. Isu masalah sosial direka-reka sehingga penonton terpengaruh dengan adegan-adegan mengarut.
Pemikiran ini seharusnya difikirkan demi memastikan karya Islam yang ditulis oleh penulis Islam akan terus mekar di dalam dunia seni pada hari ini.
Sebagai contoh, Faisal Tehrani di antara penulis yang berlatar belakang pengajian Islam terjun ke dalam dunia sastera dan membawa acuan sastera Islam secara baik dan cemerlang. Saya tidak bercadang menghuraikan karya-karya beliau. Tetapi, sebagai seorang penulis, saya membaca karya beliau kerana sarat dengan wacana (ilmu) dan pemahaman sastera Islam yang jelas.
Pertama, tahniah kepada Ustaz Abdul Mu’izz yang bertungkus lumus hampir tiga tahun demi memastikan karya ini dapat disempurnakan dengan jayanya.
Secara peribadi, saya tidak bercadang berbicara tentang isi kandungan karya ini. Tetapi, sekurang-kurangnya saya berbangga kerana teman yang seorang ini sudah terjun ke dalam dunia penulisan.
Baru-baru ini, ketika saya dijemput mengisi slot bagi program Kem Latihan Penulis anjuran Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir, berkali-kali saya menyatakan kepada penulis bahawa, ciptalah sesuatu yang luar biasa.
Ramai bertanya, mengapa saya terjun ke dalam dunia sastera? Saya beranggapan begini. Kekosongan tempat sedang berlaku apabila ‘tiada insan’ yang ingin mengisi dunia sastera Islam. Orang-orang agama (pendakwah) selalu menyampaikan ceramah secara ilmiah. Tetapi bagaimana Islam disampaikan menerusi karya sastera.
Barangkali kita perlu ketahui, drama dan filem Islam pada hari ini sudah sampai ke tahap yang perlu diubah suai. Kini ramai bertelagah, apabila seorang penulis skrip menulis drama Islam tanpa ada rasa tanggungjawab mereka cuba mencipta dialog-dialog tanpa sempadan. Isu masalah sosial direka-reka sehingga penonton terpengaruh dengan adegan-adegan mengarut.
Pemikiran ini seharusnya difikirkan demi memastikan karya Islam yang ditulis oleh penulis Islam akan terus mekar di dalam dunia seni pada hari ini.
Sebagai contoh, Faisal Tehrani di antara penulis yang berlatar belakang pengajian Islam terjun ke dalam dunia sastera dan membawa acuan sastera Islam secara baik dan cemerlang. Saya tidak bercadang menghuraikan karya-karya beliau. Tetapi, sebagai seorang penulis, saya membaca karya beliau kerana sarat dengan wacana (ilmu) dan pemahaman sastera Islam yang jelas.
Ulasan