Langkau ke kandungan utama

Bagaimana Saya Mula Menulis?


Karya
Ammu Amni

Saya kurang pasti apakah gelaran yang selayaknya diberikan ke atas diri. Barangkali saya tidak layak digelar seorang penulis mahupun pengarang. Malah, tatkala saya mencoretkan nama blog ini sebagai “Bicara Penulis”, saya juga tidak mengetahui sejauhmana layaknya nama itu digunapakai.

Sejujurnya, saya mula menjadi seorang pengarang paksaan. Pertama, atas nama keterpaksaan. Saya dipaksa menjamah medium kewartawanan apabila diminta untuk menyelenggara dan diamanahkan sebagai seorang wartawan Suara Kampus Mahasiswa Edisi Johor (SUKEJ). Dan, barangkali orang pertama yang saya wawancarai adalah seorang tokoh mahasiswa daripada Selangor, Ustaz Ahmad bin Yusof melalui judul wawancara ‘Israeliyat’.

Itu ceritera lama saya kira. Namun, saya tidak menolak bahawa usaha-usaha saya sebelum ini pernah merakamkan penglibatan secara tidak sengaja (baca : tidak langsung) di dalam bidang penulisan sewaktu menjadi Pengerusi Persatuan Bahasa Melayu di SMA Kerajaan Johor, Kluang. Pernah saya mewawancara seorang guru bahasa Melayu (kini Guru Kanan Bahasa) Encik Hamsan Mohamed yang merupakan graduan sarjana di dalam bidang bahasa dan sastera. Selain itu, penglibatan tanpa sengaja juga pernah dirakam tatkala menjadi seorang Ketua Editor Majalah Al-Irsyad, Maahad Johor pada tahun 2003. Itulah detik-detik yang tidak pernah saya lupakan.

Namun, sikap serius itu saya terjemahkan dan benar-benar menjadi selepas diberi kesempatan bersama Saudara A. Ubaidillah Alias, Saudari Syarifah Salha Syed Ahmad, Saudara Mohd Zaki M Noor melalui Kem Latihan Penulis PMRAM. Di sini saya bermula. Di sini saya diperkenalkan dengan majalah Tunas Cipta. Di sini juga saya mengenali Nisah Haji Haron seorang pengarang cerpen ‘Annyss Sophelia’.

Segalanya secara kebetulan. Saya yang mentah ini mula melibatkan diri secara tidak langsung melalui penulisan-penulisan rencana dan coretan peribadi sehinggalah karya pertama mula tersiar di majalah Fokus SPM, Februari 2007.

Tajam minat dan semangat itu saya kumpul sehingga benar-benar padu selepas diberi peluang berguru bersama Puan Zaharah Nawawi, Puan Salmiah Ismail, Puan Nisah Haron dan Saudara Faisal Tehrani menerusi Bengkel Penulisan Karyawan Muda Luar Negara pada Ogos 2007. Peluang itu benar-benar terasa. Dididik di dalam kamar Dewan Bahasa dan Pustaka pada asalnya sehinggalah saya dan teman-teman berhijrah ke Hotel Mandarin Court di tengah-tengah bandaraya Kuala Lumpur.

Barangkali itulah mula-mula perjalanan yang benar-benar dirakamkan. Selepas sebulan berbengkel, saya menghasilkan cerpen “Sebuah Rahsia Merdeka” yang memenangi Hadiah Penghargaan Sayembara Penulisan Cerpen Jawi Kemerdekaan ke-50 Negara Malaysia anjuran Perpustakaan Negara Malaysia. Sehingga kini, saya masih merasai kehangatan sebagai seorang pengarang yang telah menjalankan tanggungjawab sebagai seorang pengarang walaupun masih mentah.

Oleh sebab bebanan tugas dan masih bergelar mahasiswa yang menuntut di Perlembahan Nil, saya tidak terus gagah untuk merakam karya sastera yang berat. Ini termasuklah penulisan cerpen yang benar-benar masih tumpul dan jarang-jarang ditulis.

Namun, November 2007 semasa akhir-akhir nyawa saya bergelar seorang guru di SMK Bandar Baru UDA, barulah saya merakamkan cerpen “Hadiah Untuk Ustaz” yang terbit di Berita Minggu pada 18 Mei 2008 yang lalu.

Namun, kesungguhan melayarkan penulisan di dalam bidang cerpen jarang-jarang saya gagahkan. Tetapi, kekangan dan keterbatasan itu saya sudahi dengan penulisan puisi Islam. Sebermula dengan karya “Kubur Kita Lain-Lain di Berita Minggu pada akhir Oktober 2007, karya “Nur Subuh I” di Majalah URTV, “Seorang Anak Murid II” di Ruangan Tunas Cipta, “Sebuah Pengharapan II” dan “Sejarah Nabi Musa” masing-masing di Berita Minggu, dan tidak ketinggalan akhbar arus perdana paling popular Mingguan Malaysia menerusi karya berjudul “Peringatan Kecil Dari Tuhan”, “Senyuman Nakhoda Yang Ditinggalkan” dan “Tafakur Di Mimbar Makam Imam Syafie”.

Setiap karya mempunyai gagasan tersendiri. Saya masih baharu di dalam alam penulisan. Sementelah membaca autobiografi Sasterawan Negara Shahnon Ahmad, saya menyedari bahawa saya terlalu kerdil daripada insan penulis yang lain. Lebih-lebih lagi saya bukan anak angkat DBP dan tidak pernah menyertai Minggu Penulis Remaja (MPR) yang telah melahirkan penulis serba-boleh dan matang.

Siapalah saya dan bagaimana penulisan saya pada masa mendatang?


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)