Langkau ke kandungan utama

Amanah Yang Tertinggal

Mungkinkah buku ini yang menjadikan perhubungan kita semakin akrab?

KETIKA menyertai Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM) pada awalnya, pemikiran saya tidak pernah lari daripada membantu. Tetapi sejauhmana bantuan itu dapat diberikan seadilnya.

Pertama, saya harus memohon ampun dan maaf kepada kerajaan negeri Johor khusus Badan Kebajikan Pelajar Johor di Mesir kerana tugas saya sememangnya tidak dapat diberikan secara adil. Mungkin ada insan yang memberikan alasan semata-mata kononnya sibuk sahaja. Tetapi itu realiti yang berlaku.

Saya benar-benar ingin menguruskan jemputan menghadiri pertemuan dengan teman-teman di Asrama Pelajar Johor, Hayyu Thamin untuk Hari Keluarga Johor sepanjang 15 hingga 19 Julai ini, tetapi saya kurang pasti berapa lama saya boleh bersama-sama kalian.

Bermula daripada 15 Julai, takwim pada waktu pagi telah diisi dengan acara baharu. Tentu saya berlapang pada sesi petang dan malam tetapi apa yang merisaukan adalah tugasan yang 'amat genting' perlu diselesaikan melibatkan nyawa dan jatidiri. Itu yang lebih utama pada saya.

16 Julai pula mempunyai program yang amat-amat berbeza daripada biasa. Bermula daripada pagi hingga ke petang saya beranggapan program ini juga memerlukan tenaga saya diperingkat pusat lantas saya akan kepenatan dan layu untuk memberi sekali lagi khidmat kepada negeri sendiri.

17 Julai, saya masih menunggu kekosongan diari ini, namun sudah ada khabar-khabar angin bahawa tarikh ini pun bakal diisi dengan acara lain.

19 Julai. Tarikh yang tidak dijangka bahawa saya akan mengisinya dengan program minda saya dan kekuatan fizikal untuk meneruskan pentadbiran pada masa mendatang. Justeru, di mana ruang saya untuk menyelinap masuk ke Asrama Pelajar Johor?

Tiba-tiba hairan menghantui. Tentu juga sebagai 'abang' kepada adik-adik baharu saya perlu gagah menempuh segala perkara ini. Ada yang masih perlu diajar bermain pasir untuk mendirikan istana pasir di Pantai Ra'su Bar, atau ada yang masih perlu bermain 'puting susu' untuk disuapkan setitis air sebagai makanan kepimpinan. (ini adalah 'metafora')

Justeru, kebahagiaan yang kekadang kita cari tak akan dapat disempurnakan dengan sebaiknya. Adakah ini amanah yang sudah tertinggal? Saya masih mencari lagi.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)