Langkau ke kandungan utama

Kenapa Saya Suka Hina Ahli PMRAM?

(i)
HARI INI enam belas Jun dua ribu lapan. Tempoh rehat saya sudah tamat rupanya. Maka, saya harus bekerja keras di luar. Tugas pertama saya tentunya menghadiri mesyuarat yang dikendalikan bermula peringkat dalam, luar, atas dan bawah. Tentunya masa rehat saya sudah terbatas. Tentunya masa saya menulis juga sudah terbatas tanpa jadual yang baik.

Tentunya projek-projek yang saya mahu usahakan juga akan terbatas jika tiada bantuan dan sokongan daripada anda selaku ahli yang mengenal PMRAM.

Ya! Saya tidak hairan sangat jika anda mengatakan bahawa; anda tidak mahu membantu PMRAM pada hari ini. Tetapi saya hairan juga jika anda seorang mahasiswa Islam yang belajar tentang agama Islam tidak mahu persatuan yang memperjuangkan Islam di dalam dasarnya.

Hari ini orang menuduh PMRAM begitu dan begini. PMRAM tidak mementingkan pelajaran. PMRAM asyik sibuk ber'jidal' dengan pihak-pihak yang tidak sepatutnya dan pelbagai lagi tohmahan tidak berasas.

Saya selaku Setiausaha Agung PMRAM untuk sesi ini sudah masak dengan kalam-kalam berbau hasutan sebegitu. Sebab itu saya sudah masak berada di dalam PMRAM. Jika anda tidak mahu membantu, ada lagi insan yang mahu membantu.

(ii)
Mulai dari waktu dan saat ini juga masa untuk saya tidur akan berkurang. Waktu untuk saya membuka emel juga berkurang. Waktu untuk bersantai-santai juga berkurang. Tetapi saya tahu ini amanah. Amanah yang perlu dibawa kepada semua ahli.

Saya perlu jelaskan apa yang kalian tidak jelas lagi tentang PMRAM. PMRAM dipikul oleh 15 orang badan pengurus. Ya! 15 orang sahaja. Dan, ahli PMRAM hampir menjangkau 2,000 orang. Justeru, anda tidak dapat dilayan sebagaimana 10% daripada puak-puak anda itu dilayan oleh kami. Sebab itu saya perlu tegaskan; jika anda fahami kami, lebih-lebih lagi untuk kami fahami anda.

(iii)
Saya banyak kali suarakan bahawa, usah menuding orang yang berkepimpinan ini macam-macam. Ada yang mengatakan bahawa orang berkepimpinan ini 'malas' mengaji dan sebagainya. Ya! Saya tidak hairan dengan kata-kata anda itu. Malah saya membenarkan fakta dangkal anda.

Walaupun anda seorang yang dangkal di dalam berfikir; tetapi ketahuilah kita bukan mahu hidup di Mesir. Medan utama dakwah di Malaysia. Justeru, jika anda tidak belajar cara menggendalikan sesuatu program; bagaimana anda mahu menggendalikan nanti di Malaysia.

Tentu anda sudah lihat bagaimana teman-teman kita di Malaysia (yang asal daripada Universiti Al-Azhar) sendiri tidak mampu menjadi pentadbir yang baik selepas pulang lantas apabila ke sesi temuduga lihat sahaja betapa 'hodoh' dan 'hina' nya protokol anda.

Ini fakta. Malah, daripada Bahagian Sumber Manusia beberapa syarikat swasta saya mendapat reaksi begini;

"Mahasiswa Mesir ini tidak belajar cara menguruskan diri di dalam temuduga ke?"

"Mengapa mereka ini langsung seperti orang yang tidak bersiap sedia untuk datang interview?"

Apalagi fakta yang benar seharusnya saya kongsikan jika bukan ini sebenarnya realiti yang berlaku. Malah; saya tidak menyangkal bahawa mereka yang berfikir jumud ini hanya layak diterima oleh jil-Qaf (generasi mandom dan lesu) sahaja ketika pulang di Malaysia.

Aduh! Ini warga Mesir. Usah jadi lesu.

(iii)

Maaf ya. Ini pandangan saya. Jika anda duduk di dalam tikar sejadah lagi; lantas tidak bangkit menyeru perkara yang baik-baik, anda tidak layak jadi seorang insan yang bergelar manusia. Malah adalah lebih baik anda buat sesuatu perkara yang boleh menyedarkan diri anda.

Mengapa saya suka menghujum perkara-perkara ini?

Ya! Kerana saya lihat anda sifatnya begitu. Duduk di Mesir hanya berangan-angan. Begitu dan begini. Kekadang ilmu pun tidak sebaik mana (termasuklah orang yang sedang menaip fakta ini)

Tetapi sekurang-kurangnya jika neraca saya berat sebelah; tetapi saya sudah berpegang pada sesuatu perkara. Namun, jika anda masih bermain-main dengan kelesuan ini, jangan salahkan PMRAM kerana tidak mengajar anda menjadi manusia yang baik.

(iv)

Saya bercakap bukan kerana emosi tetapi fakta. Ini fakta saya. Ada di kalangan anda langsung tidak mengerti apa itu tujuan anda datang ke Mesir. Oleh yang demikian; berangkatlah.

Saya tidak suka membebel. Tetapi jika anda tidak suka mendengarnya, sila keluar daripada blog ini.

Wassalam.

Tambahan :
Maaf sahaja jika anda makan cili. Siapa yang suruh makan?



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)