Langkau ke kandungan utama

Subjek Kesusasteraan Perlukan Perubahan

Oleh: Ammu Amni

Kesusasteraan Bahasa Melayu adalah salah satu matapelajaran yang diajar di sekolah pada peringkat STPM. Malah, para pelajar menengah rendah pula telah didedahkan lebih awal dengan Kompenan Berdasarkan Sastera (KOMSAS) semenjak dari tingkatan satu lagi. Hal ini dilihat sebagai kewajaran Kementerian Pelajaran Malaysia menetapkan penggayaan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) sebagai agen utama di dalam mengetuai silibus matapelajaran ini.

Namun, ada beberapa pihak sudah tidak senang lagi dengan komponen ini. Malah, ada yang mempertikaikan dasar DBP memilih karya. Saya sependapat dalam masalah ini. Namun, bukanlah tanggapan penulis sekadar melontarkan batuk ditangga dan mengherdik sesama sendiri lantas tiada sokongan dan galakan untuk memartabatkan kesusasteraan Melayu sebagai teras jatidiri bangsa dan budaya.

Melihatkan fenomena ini menjadi topik hangat sesetengah pihak terutama golongan akademik, penulis tercuat seketika meneliti ke'malap'an sastera yang harus ditangani. Justeru, beberapa cadangan perlu diambil perhatian sewajarnya.

1. Komponen Sastera adalah komponen yang menarik. Pelajar boleh berinteraksi dengan sebaiknya melalui audio video di sekolah. Bilik ABM (Alat Bantu Mengajar) dan Pusat Sumber Sekolah (PSS) perlu digerakkan. Para pelajar perlu diberi latihan yang bukan sahaja teori semata-mata malah menekankan aspek pembelajaran sebagai praktikal.

Contoh : Penghayatan teks drama boleh dilakukan dengan mementaskan drama tersebut sebagai drama pentas sekolah. Juga, menjadikan genre cerpen dan puisi sebagai teknik gaya P&P yang berkesan.

2. Dewan Bahasa dan Pustaka perlu menyedari akan kewujudan para pelajar yang berminat di dalam sastera. Justeru, sewajarnya DBP mengambil peluang mengadakan road-show di semua sekolah menengah dan menampilkan tokoh-tokoh sastera tanah air sebagai medium perlaksanaan memperjuangkan semangat dan gelaran 'orang sastera' di kalangan mereka.

3. Kementerian Pelajaran dicadangkan memberi peluang mata pelajaran bahasa Melayu khususnya pendidikan sastera diajar melalui beberapa kaedah yang baru setanding dengan perkembangan semasa tanah air. Kelas pendidikan sastera perlu diwujudkan. Contoh : Tingkatan 1 Sastera. Dan, pelajar-pelajar ini akan mempelajari teknik penulisan, pementasan, penulisan skrip, dan sebagainya melalui satu matapelajaran tambahan yang diajar di dalam kelas tersebut. Hakikat ini disedari oleh penulis apabila melihat wujudnya kelas Tingkatan 1 Okestra dan 1 Simfoni yang menekankan aspek muzik. Bukankah para pelajar ini akan menelusuri bidang seni selepas pendidikan menengah dan menjadikan Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (ASWARA) sebagai modal pendidikan masa depan.

Justeru, peluang ini wajar difikirkan oleh pihak-pihak yang terbabit. Semua pihak perlu berubah!





Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)