Langkau ke kandungan utama

Coretan Panjang (Tanjang)


"Salam. awak apa khabar? Dukacita dimaklumkan. Adinda bawak 3 madah.tafsir,quran dan muqaran untuk tahun 3.mnkala utk tahaluf,adinda bawa quran shj."

Inilah pesanan ringkas(SMS) pertama yang saya terima menyatakan keputusan peperiksaan saya. Ketika itu, saya baru 12 jam tiba di Kuala Lumpur. Sungguh, ia tidak dijangka. Mengharapkan kegembiraan untuk bersama-sama ketika program sastera di Kuala Lumpur dengan aman, berubah menjadi galau yang tidak menentu. Tidak keruan. Pandang kanan salah, pandang kiri lebih-lebih rasa bersalah.

Ya! Salah pada kedua orang tua sendiri. Hati berkecamuk ketika itu. Sukar untuk mempercayainya. Tapi itulah natijahnya. Serebrum dan serebelum saya berfungsi laju. Bersama-sama medula oblongata yang mencernakan pergerakan saraf, saya buntu. Mahu saja, diri ini dibuang jauh-jauh. Tapi saya yakin Allah masih ada.

Waktu itu juga, saya masih mampu mengukir senyum. Walau pahit di hati, tetapi saya masih boleh berdiri melihat bandaraya Kuala Lumpur yang tersergam dek anak-anak betina yang berpeleseran.

Hati sudah nekad. Mesir saya akan tinggalkan. Keluarga saya maklumkan. Beberapa rakan juga saya telah unjukkan khidmat pesanan ringkas itu. Cukup memalukan. Lebih-lebih lagi saya seorang pemimpin. Pemimpin sebagai contoh. Bukan sekadar cakap di mulut sahaja.

Entah! Memang saat mendukacitakan. Namun, boleh dikawal. Semasa program Bengkel Penulisan Karyawan Muda Luar Negara di Hotel Mandarin Court, Kuala Lumpur, tumpuan saya tidak hilang. Saya masih lagi dapat memfokuskan segalanya. Mungkin tidak mahu berfikir lama. Atau sudah gembira dengan keputusan yang dilakukan sendiri.

Sebetulnya, ibu bapa saya menyalahkan penglibatan saya dalam persatuan. Saya sanggah. Itu bukan satu hujuman tidak bertempat. Saya tidak suka membabitkan natijah dengan persatuan. Persatuan yang banyak membantu saya. Bukan salah mereka. Malah, kerana persatuan saya tahu cara makan, faham cara berkenal dan mampu berfikir secara kreatif sebagaimana hari ini.

Benar! Saya boleh coretkan kronologi peperiksaan saya. Saya juga sudah meramal bahawa saya akan gagal lebih awal daripada kalian. Tapi perhitungan saya meleset. Saya jangka untuk fasal thani sahaja. Tapi, merebak satu madah di fasal awal. Mendukacitakan. Segala yang dirancang tidak menjadi.

Sememangnya, saya berhajat menunaikan haji pada tahun ini. Mengumpul sedikit wang di Malaysia untuk mendapatkan cagaran awal. Segalanya tidak dirancang. Namun, itulah perjalanan mustakim Ilahi.

Sejujurnya, madah tafsir merupakan madah yang paling saya tidak jangka untuk gagal. Saya sudah lakukan yang terbaik. Saya mengkaji setiap ayat. Seingat saya, Surah Al-An'am ayat 1 menjadi pertaruhan soalan peperiksaan. Saya tahu apa yang saya jawab di atas kertas. Saya yakin saya boleh lulus walau sekadar jayyid. Tapi meleset. Saya tidak dapat berbuat apa. Itu natijahnya.

Madah feqh muqaran pula saya sudah ramal selepas saya mendudukinya. Ketika itu, saya amat kecewa. Soalan yang keluar semua, saya tidak tahu apa jawapannya. Malah, buku nota yang saya baca, saya tidak nampak di mana jawapannya. Langsung. Hitam, gelap. Saya cuba cari jawapan, tetapi tewas. Keluar dari dewan peperiksaan, saya sudah dapat meramal. Saya akan gagal untuk madah ini. Tak pe la.... dapat manqul pun ok. Hati mengetus.

Untuk madah al-Quran tahun 3 dan tahun 2, saya sudah menjangkakan sebelum masuk ke dewan peperiksaan dan dewan syafawi lagi. Saya tahu apa yang saya jawab. Waktu itu, saya benar tidak menghafaz. Langsung, doktor pun bertanya, "Awak nak juzuk berapa?" Seraya saya mengatakan saya hanya ingat juzuk 3 dan 4.

Doktor memberikan peluang saya menjawab soalannya itu. Ya! Saya hanya dapat beberapa soalan sahaja, walau tersekat-sekat pada awalnya. Kronologinya amat mudah. Saya sudah menjangkakan saya akan tewas, tetapi percaturan saya salah. Saya sudah silap langkah. Yang diramal semua tidak menjadi.

Beberapa hari, saya cuba dapatkan keputusan lengkap daripada seorang rakan di Mesir, hasilnya keputusan saya seperti ini :-

Manhaj Dakwah MUMTAZ
Ahwal Syaksiah JAYYID
Tafsir DHAIF JIDDAN
Bahasa Inggeris JAYYID JIDDAN
Bahasa Arab JAYYID
Hadis Ahkam JAYYID
Feqh Muqaran DHAIF JIDDAN
Feqh JAYYID
Usul Feqh MAQBUL
Qadaya JAYYID
Quran DHAIF JIDDAN
Bahas MAQBUL

Tahun 2

Quran DHAIF JIDDAN
Bahas NAJAH

Selepas mendapat tahu inilah natijahnya, saya tertonggeng. Ya! Percaturan yang amat salah. Jika tidak semestinya saya menggondol JAYYID pada tahun ini. Tetapi madah-madah lain ada yang mencari pasal. Saya yakin, saya boleh lakukan. Selepas berfikir panjang, saya buat keputusan saya akan pulang semula ke Mesir untuk melengkapkan keseluruhan keputusan peperiksaan untuk memastikan saya layak mendapat JAYYID atau JAYYID JIDDAN tahun hadapan. Itu harapan besar saya.

Hari ini hari Kemerdekaan buat negara Singapura (09/08/2007). Dan, mulai hari ini juga saya sudah bertekad, saya akan lakukan sesuatu perubahan.

p/s : Coretan ke Kuala Lumpur boleh dapatkan di http://gkln.blogspot.com

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)