Langkau ke kandungan utama

Siapa Nak Ajar Sastera?


Bukan semua orang minat bahasa Melayu walaupun ia merupakan bahasa ibunda rakyat Malaysia. Dan pada waktu itulah, kita menyaksikan ramai yang gagal di dalam SPM untuk matapelajaran ini kerana minat yang tidak mendalam.

50% pelajar yang ditinjau dan diramal tidak meminati matapelajaran ini disebabkan kehadiran sastera di dalam bahasa Melayu. Malang sekali, pelajar Melayu tetapi tidak minat sastera Melayu. Saya akui bahawa genre sastera bukanlah suatu pemilihan yang paling sesuai untuk metod pelajar sekolah, namun ia perlu dididik dan dijiwai oleh semua termasuklah tenaga pengajarnya.

Daripada sudut yang lain, kajian menunjukkan bahawa guru merupakan faktor utama kecenderungan minat pelajar ini dipupuk. Rata-rata mengatakan bahawa sikap guru yang sambil lewa di dalam mengajar matapelajaran KOMSAS serta minat yang kurang daripada guru sendiri adalah penyumbang kes jenayah terbesar.

Adakah kita kekurangan guru bahasa Melayu yang minat sastera? Atau guru bahasa Melayu menerusi Kementerian Pelajaran Malaysia yang dicipta oleh JPN hanya sekadar melepaskan batuk ditangga?

Sedari perkara ini, saya menyarankan agar guru bahasa Melayu seharusnya dididik dengan bahasa Melayu sastera. Bukan hanya bahasa Melayu semata-mata lantas hasil yang terjadi adalah kelembapan nilai minat pelajar-pelajar.

Jangan menuding jari ke arah satu generasi jika kita punyai jatidiri yang tidak semulajadi. Usaha harus lebih. Berubah diri. Saya pasti, kita ada jatidiri. Buat semua guru bahasa Melayu, jangan jadikan alasan diri untuk tidak hidup lagi kerana mesej ini.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)