Langkau ke kandungan utama

Bantut dan Terbantut – Kisah Dulu dan Sekarang.

Semenjak menjawat jawatan sebagai Badan Pengurus PMRAM, banyak kekalutan berlaku. Kejap-kejap ada tugas. Pada waktu itulah, banyak yang masih tidak terurus. Bermula dari A hingga Z, ada sahaja yang menghalang. Ripuh menjadi rutin harian. Dari pagi hingga ke malam, sibuk yang berpanjangan.

Itulah kisah sebagai seorang pemimpin. Kalian yang duduk di atas kerusi sofa di bilik atau rumah masing-masing lebih seronok lantas mentertawakan saya dengan alasan, saya yang mahu jadi pemimpin. Tidak! Bukan itu hadaf saya. Saya ingin membantu, tidak lebih daripada itu.

Dua tahun lepas, ketika saya masih baru, banyak tugas yang mudah dilaksanakan. Boleh menulis, pagi hingga ke malam. Mampu membaca buku dari pagi hingga ke malam dan sebagainya. Yang paling utama, saya dapat menghasilkan pelbagai genre penulisan sama ada kreatif ataupun non-kreatif. Namun, kini segala-galanya terbantut. Mahu menghadiri seminar-seminar di peringkat BKAN atau DPM, bahkan mencari ruang untuk ke ARMA tidak berkesempatan.

Saya ingin kembali seperti dahulu. Menghadiri Kem Penulisan PMRAM (KELAP) dan boleh masuk ke dalam program-program yang lain tanpa diganggu. Kekadang minat mendalami penulisan telahpun dikikis sedikit demi sedikit oleh kepimpinan ini. Saya tidak mahu salahkan sesiapa. Mungkin salah saya sendiri.

Banyak amanah yang masih tergendala. Malik dan Iqbal merupakan orang paling setia di rumah. Masak, basuh baju, dan semuanya boleh dikerjakan. Tidak pula bagi saya. Mahu jadi penentang sahaja. Entah, semuanya dipaksa.

Jurang seolah-olah sudah berbeza. Ada yang mengagungkan saya. Ada pula menjadikan saya sebagai idola. Itu sedikit pun tidak menaikkan semangat saya. Saya tahu saya masih gagal di dalam banyak perkara. Saya akan lakukan pembaharuan. Walaupun orang tidak suka, itu cara saya. Saya pun ada pendirian. Saya ingin jadi seperti dahulu.

Kepimpinan telahpun berubah. Tugas saya duduk di pejabat sahaja selepas ini. Itu tidak bermakna saya boleh berehat-rehat. Tugasan itu lebih mencabar. Lebih banyak perjumpaan saya akan lakukan. Dan pada waktu itu, lebih banyak amanah yang tidak dapat dilangsaikan.

Moga Allah sahaja yang membantu. Saya tidak pernah kesal. Tapi saya minta untuk berehat. Saya Bukan Seorang Insan yang kuat.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)