Langkau ke kandungan utama

Terima Kasih Khamsah Wa Sab-ien

Oleh : typeace

Dua kali pernah terjadi. Lewat sebulan yang lalu; dua minggu yang lalu. Parah. Mungkin sangat parah. Mana tidaknya, di saat itulah Khamsah Wa Sa-ien amat berguna pada diri saya. Pertama kali menyeluk saku, saya pasti di dalam poket hanya tinggal Khamsah Wa Sab-ien. Ini bermakna saya tidak layak untuk menaiki kenderaan selain daripada bas yang hanya bernilai Khamsah Wa Sab-ien atau lebih murah daripada itu.

Kelakar memang kelakar. Mungkin itu suatu yang lucu. Saya mempunyai prinsip yang satu. Jika tiada wang kecil di dalam poket, wang bernilai 5, 10, 20 , atau sebagainya tidak akan saya pecahkan. Mengapa? Takut – takut tidak sampai sehari nilainya akan lenyap berkurangan. Namun, ianya bukanlah semata-mata menunjukkan saya terlalu kikir dalam perkar ini. Prihatin.

Saya ingin kembalikan beberapa nostalgia lampau. Pernah sekali, saya terpaksa berhati-hati memilih bas untuk pulang ke rumah. Saya pasti, jika pulang dengan bas 133, 1, 33, atau sebagainya (bas pendek) pastinya nilainya LE 1.00. Justeru, saya tidak akan menaikinya kerana saya hanya ada LE 0.75.

Di Kota Kaherah ini amat berbeza dengan Bandar Johor Bahru. Jika kita menaiki kenderaan awam (contohnya: bas), kita perlu membayar mengikut kadar nilai yang ditetapkan mengikut jenis bas. Berbeza dengan situasi Malaysia yang mempertaruhkan jarak perjalanan sebagai nilai kadar bayaran.

Perbandingan :

(i) Di Mesir, perjalanan daripada Gamik ke Darasah (Kuliah), dengan jarak jauh hampir 30 kilometer hanya bernilai LE 0.25 atau LE 0.50 (Jika menaiki 80 atau 65)
(ii) Di Malaysia, perjalanan daripada Bandar Baru Uda ke Bandaraya JB, dengan jarak jauh hampir 15 kilometer bernilai RM 1.70.

Walaupun kadar tambang amat murah di Mesir, ada sesetengah individu yang terlalu mengambil berat berkaitan nilai wang. Ada sesetengahnya yang langsung tidak akan bertolak ansur hanya dengan LE 0.25. Ini adalah suatu pandangan. Anda bagaimana?

(Khamsah Wa Sab-ien : LE 0.75)

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)